Petos

Se istuu rinnalla,
katselee sinua.
Sillä ei ole kiire minnekään.
Hiljaa se kietoo sinut otteeseensa
Tunkeutuu sydämeen
kaivautuen syvemmälle.
Kietoo verkon
silmiesi peitoksi,
sydämesi ympärille.
Sanoen:
 Minä suojelen sinua.

 

Uusi vuosi, vanha minä. Terapia polkee paikallaan. Niin kuin se on tehnyt jo pitkään. Tuntuu kuin olisin jälleen painumassa kohti pohjaa. Ja tämä ei ole mikään yksittäinen huono päivä, tätä on jatkunut jo pitkään. Avun hakeminen pysäytti vajoamisen hetkeksi ja antoi hieman toivoa pinnalle pääsemisestä. Mutta nyt vajoan taas.

Olenko vain niin laiska ja saamaton ihminen? Terapeutin ohjeet tuntuvat hyvin yksinkertaisilta: mene, tee, elä. Tapaa kavereita, stressaa vähemmän koulusta. Pidennä opiskeluaikaasi, ei sinulla ole mikään kiire. Saisit parempia numeroitakin kun voisit keskittyä vain muutamaan aineeseen kerrallaan.

En saa toteutettua noista mitään. Kavereille soittaminen on täyttä tuskaa, enkä osaa myydä asiaani niin että kukaan jaksaisi kuunnella. On mielenkiintoisempaakin tekemistä kuin olla minun kanssani. Kun yritän tehdä itselleni ENNEN mieluisia asioita, päässäni alkaa soida nauha, joka kertoo kuinka turhaa ja itsekästä tekemäni on. Jollet ole hyödyksi, älä sitten tee mitään. Ja lukioajan pidentäminen kolme ja puolivuotiseksi tuntuu ajan ja rahan haaskaamiselta. Ei minulla ole mitään syytä  sille, miksi en saa hyviä numeroita jo nyt. Olinhan yli ysin oppilas yläasteella, minulla on rakastava keskiverto perhe ja kehittäviä harrastuksia. En käytä huumeita, juo tai polta tupakkaa. Olen aina saanut kiitosta kohteliaisuudestani ja huomaavaisuudestani. Oikea ideaali nuori siis. Kaikki ulkoiset puitteet ovat hyvin, joten vian täytyy olla minussa.

Ainahan voin yrittää vierittää syyn kiusaajille. Mutta ei, ei se olisi oikein. Mitäs annoin kiusata. Ja mitäs otin itseeni, leikkiähän se vain oli. Syy on minussa.

Minun pitäisi lopettaa tämä itsesäälissä rypeminen ja ottaa itseäni niskasta kiinni. Niin tekisi ideaali nuori. Niin täytyisi tehdä minunkin. Sitten saisin selitettyä sen olleen vain tilapäinen heikkouden puuska, vaikea vaihe elämässä, mutta jonka kasvattamana voin nyt jatkaa kohti valoisaa tulevaisuutta ja olla hyödyksi yhteiskunnalle. Ja kaikki olivat tyytyväisiä. Tai ainakin ne joilla on merkitystä.